قدس آنلاین:معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی گفت: اجازه نمی دهیم کوچکترین انحرافی از نیت واقفان ایجاد شود.<BR>

اجازه نمی دهیم کوچکترین انحرافی از نیت واقفان ایجاد شود

به گزارش ستاد خبری جشن‌های میلاد رضوی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالرضا اصغری در نشست خبری، با حضور اصحاب رسانه ضمن تبریک ایام دهه کرامت، با بیان این که با نظارت عالیه تولیت آستان قدس رضوی بر موقوفات و نحوه هزینه کرد آن، سعی شده است، انحرافی در موارد مصرف به وجود نیاید، تصریح کرد:رونق فعالیت‌های فرهنگی، پژوهشی و اقتصادی آستان قدس رضوی به برکت انقلاب اسلامی، مدیریت موفق و موقوفاتی است که واقفین مخلص به منظور اداره حرم مطهر رضوی، وقف کردند.

تنظیم بودجه موقوفاتی آستان قدس رضوی
اصغری افزود: به دستور تولیت آستان قدس رضوی، با تشکیل کارگروهی متشکل از کارشناسان حوزوی و دانشگاهی،‌ نیات واقفان بر استخراج و از 100 نیت استخراج شده، وقف‌نامه‌ها نهایت در 26 فصل تدوین شد که امروزه با مدیریت عالی آستان قدس رضوی، بهترین بودجه موقوفاتی در آستان قدس رضوی تدوین می شود.
معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی گفت: عواید موقوفات بر اساس موارد مصرف تعیین شده از سوی واقف، پس از کسر هزینه نگهداری موقوفه، در بودجه گنجانده می شود.

نیات جدید واقفان در امر وقف
معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی، نظارت بر مصرف عواید موقوفات را از وظایف کمیسیون نظارت بر مصرف عواید موقوفات عنوان کرد.
اصغری ممنوعیت فروش موقوفه، ممنوعیت هبه وقف، ممنوعیت رهن، رعایت مصلحت و غبطه وقف در تامین نظر واقف و امانت‌داری در موقوفات و رعایت نیت واقف در فرایند هزینه کردن درآمد موقوفه را اصول حاکم بر وقف عنوان کرد.
وی همچنین حفظ و حراست اصل موقوفه از هر گونه تصرف غیر ماذون، احیاء و عمران و ایجاد درآمد پایدار برای موقوفه، مصرف عواید استیفا شده بر اساس نیت واقفان و رسیدگی به موقوفات بدون سند را از وظایف متولی وقف بیان کرد و ادامه داد: 85 درصد موقوفات آستان قدس رضوی دارای سند رسمی مالکیت می باشد.
اصغری با بیان این‌که اقبال مردم به وقف، بعد از انقلاب اسلامی بیشتر شده است، گفت: 160 مورد وقف‌نامه به آستان قدس رضوی، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ثبت رسیده است.
معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی با بیان این که واقفان نیات جدیدی را در امر وقف مطرح کرده اند، گفت: مصرف عواید وقف ملکی در یزد، برای برای پاسخگویی به شبهات دینی مطرح شده در دانشگاه‌ها از جمله این موارد است که در اختیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی قرار گرفته است.
اصغری بیشترین مورد وقف را برای هزینه روشنایی، مهمان‌سرا و فرش حرم مطهر عنوان کرد و گفت: موارد وقفی وجود دارد که عواید آن صرف هزینه جشن های میلاد رضوی می شود.
وی با اشاره به موقوفات متعلق به مرحوم عتیقی که شش قرن از عمر آن می‌گذرد، گفت: مزرعه کنه‌بیست، منزل‌آباد و بعضی املاک دیگر، از رقبه این وقف است که برای حرم مطهر رضوی مصرف می شود.
وی درپایان گفت: برای املاک وقفی که به دلیل توسعه شهری یا طرح گسترش حرم رضوی تخریب می‌شود، خرید معوض انجام شده یا اجاره نامه تنظیم می شود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.